Τετάρτη 5 Μαρτίου 2025

Πρόσκληση για την αλλαγή του Ψυχιατρικού Υποδείγματος: Από την Καταστολή στη Χειραφέτηση

Αναδημοσιεύουμε το κείμενο της συλλογικότητας
"Πρωτοβουλία ‘Ψ’" από την παρέμβαση στην ψυχιατρική κλινική του νοσοκομείου «Σωτηρία» όπως δημοσιεύθηκε στο ποιοτικό blog της συγγραφέως και ψυχολόγου, κας Αικατερίνης Τεμπέλη.

Ψυχιατρική Βία και Μηχανικές Καθηλώσεις:
Από την Καταστολή στη Χειραφέτηση



    Είναι γεγονός ότι στην Ελλάδα, όπως και σε πολλές άλλες χώρες, δεν υπάρχει ένας ανοιχτός διάλογος σχετικά με την εγκυρότητα της καθήλωσης στο πλαίσιο μίας νοσηλείας ως “θεραπευτικό εργαλείο”. Στις ψυχιατρικές δομές πολύ συχνά δεκάδες άνθρωποι δένονται και παραμένουν δεμένοι, συνήθως χωρίς ουσιαστική αιτία.
    Παρότι πλέον ακόμη και με βάση τις κατευθυντήριες μετριοπαθών διεθνών οργανισμών θα έπρεπε η μηχανική καθήλωση τουλάχιστον να αποφεύγεται ή να θεωρείται το τελευταίο μέτρο που μπορεί να λάβει ένας επαγγελματίας, στην ελληνική ψυχιατρική πραγματικότητα η μηχανική καθήλωση είναι μια καθιερωμένη πρακτική, η οποία σπάνια αμφισβητείται.
    Η καθημερινότητα ενός ψυχιατρικού τμήματος εισαγωγών αποκαλύπτει ότι οι συνθήκες, στις οποίες εφαρμόζονται οι καθηλώσεις, είναι συχνά μακριά από το να χαρακτηρίζονται θεραπευτικές. Σε τμήματα με ελάχιστο προσωπικό, 
η καθήλωση γίνεται το «εύκολο» εργαλείο 
για τη διαχείριση εντάσεων. Αντί να
αντιμετωπίζονται οι αιτίες της «επικίνδυνης» συμπεριφοράς, όπως η ματαίωση βασικών αναγκών ή η έλλειψη ελευθερίας, οι ψυχικά πάσχοντες καταστέλλονται, ενισχύοντας την αίσθηση ανασφάλειας και αδιεξόδου.  Η έλλειψη προσωπικού και πόρων οδηγεί σε μια κουλτούρα καταστολής, όπου οι καθηλώσεις και τα κατασταλτικά φάρμακα γίνονται «αυτονόητες» λύσεις. Αυτή η δυναμική δημιουργεί φαύλους κύκλους βίας: όσο περισσότερο χρησιμοποιούνται οι πρακτικές αυτές, τόσο περισσότερο νομιμοποιούνται ως μέτρα διαχείρισης της καθημερινότητας.
Σε ένα σύστημα, υποτιθέμενα θεραπευτικό, αναπαράγεται και ενισχύεται διαρκώς η λεγόμενη επικινδυνότητα των ψυχικά πασχόντων ατόμων με αποτέλεσμα, τόσο οι καθηλώσεις όσο και συνολικά οι ψυχιατρικές πρακτικές να αποκτούν έναν διπλό ρόλο: την προστασία της ιδρυματικής ισορροπίας και την καταστολή των «αποκλινόντων» συμπεριφορών.
    Η έννοια της «επικινδυνότητας» στην ψυχιατρική λειτουργεί ως εργαλείο ελέγχου, συχνά βασισμένο σε κατασκευασμένες αντιλήψεις που δεν αντανακλούν πραγματικούς κινδύνους. Για παράδειγμα, έρευνες δείχνουν ότι σε ορισμένες περιπτώσεις, η «επικίνδυνη» συμπεριφορά αποδίδεται σε ασθενείς που απλώς αντιστέκονται σε αυστηρούς κανονισμούς, όπως η άρνηση λήψης φαρμάκων ή η απαίτηση περισσότερης ελευθερίας. Στατιστικά από ψυχιατρικά ιδρύματα της Ελλάδας καταδεικνύουν ότι το 70% των περιστατικών καθηλώσεων σχετίζονται με τέτοιου είδους αντιπαραθέσεις, ενώ μόνο ένα μικρό ποσοστό αφορά περιπτώσεις άμεσου κινδύνου για τους άλλους. Αυτή η πρακτική ενισχύεται από την απουσία εναλλακτικών μεθόδων αποκλιμάκωσης και από θεσμικές πιέσεις για γρήγορη «αποκατάσταση» της τάξης.
    Συχνά, η επικινδυνότητα δεν απορρέει από πραγματικές συνθήκες αλλά από την αδυναμία του συστήματος να ανταποκριθεί στις
ανάγκες των νοσηλευόμενων. Παραδείγματα όπως η απαγόρευση χρήσης κινητών τηλεφώνων, η έλλειψη πρόσβασης σε διερμηνείς για μετανάστες ή η μη αναγνώριση βασικών αιτημάτων δείχνουν ότι οι «επικίνδυνες» συμπεριφορές προκύπτουν συχνά από την αποστέρηση και τη ματαίωση.
Είναι σημαντικό να δώσουμε κάποια πραγματικά παραδείγματα που συμβαίνουν σε ψυχιατρικές κλινικές στην Ελλάδα για να αποδεικνύουμε το αυθαίρετο και συχνά αντιφατικό χαρακτήρα των καθηλώσεων. Σε ένα περιστατικό επτά νοσηλευόμενοι «τιμωρήθηκαν» συλλογικά με εντολή καθήλωσης επειδή διεκδίκησαν να λάβουν το φαγητό που είχαν παραγγείλει από εξωτερική πηγή.
    Σε άλλη περίπτωση, νοσηλευόμενη με ιστορικό κακοποίησης, βίωσε συστηματικές καθηλώσεις εξαιτίας της υποτιθέμενης «επιθετικής» συμπεριφοράς της. Η πάσχουσα εξέφραζε αιτήματα για βασικές ελευθερίες και υποστήριξη, όπως το δικαίωμα να κινείται ελεύθερα ή να συμμετέχει σε κοινωνικές δραστηριότητες, που δεν αντιμετωπίστηκαν ποτέ με την απαραίτητη ευαισθησία. Η συμπεριφορά της ήταν συχνά απόρροια της αίσθησης ματαιότητας και της έλλειψης εμπιστοσύνης προς το προσωπικό, που δεν είχε επαρκείς πόρους ή εκπαίδευση για να ανταποκριθεί στις ανάγκες της. Το αποτέλεσμα ήταν η κλιμάκωση της έντασης και η χρήση καθήλωσης ως μέτρο «λύσης», εντείνοντας την απογοήτευση και τη δυσφορία της.
    Η ψυχοκινητική ανησυχία, η παραληρητική συμπεριφορά ή ο προστατευτικός κλινοστατισμός εμφανίζονται στα πρωτόκολλα ως τυποποιημένες αιτιολογίες. Αυτή η τυποποίηση, ωστόσο, αποκλείει άλλες πιθανές αιτίες ή ανάγκες, όπως η επίδραση του περιβάλλοντος, η έλλειψη προσωπικής επαφής ή η αδυναμία του ασθενούς να εκφράσει τις ανησυχίες του με άλλους τρόπους. Για παράδειγμα, η «ψυχοκινητική ανησυχία» μπορεί να αντικατοπτρίζει την αντίδραση ενός ασθενούς στη ματαίωση βασικών του αναγκών, όπως η επικοινωνία ή η ελευθερία κινήσεων, ενώ η «παραληρητική συμπεριφορά» ενδέχεται να οφείλεται σε εξωτερικούς παράγοντες όπως ο φόβος ή η έλλειψη ασφάλειας. Αυτές οι αιτίες παραμένουν αόρατες μέσα από την απρόσωπη γλώσσα των πρωτοκόλλων, οδηγώντας σε θεραπείες που δεν λαμβάνουν υπόψη τη συνολική πραγματικότητα του ατόμου. Ωστόσο, αυτά τα συμπτώματα συχνά καλύπτουν την αδυναμία του πλαισίου να παρέχει ουσιαστική φροντίδα και απαντήσεις στις ανάγκες των ανθρώπων.
    Ουσιαστική φροντίδα σημαίνει τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που προάγει τη συναισθηματική και σωματική ασφάλεια, την αναγνώριση της μοναδικότητας κάθε ατόμου και την κατανόηση των
αναγκών του πέρα από τα εμφανή συμπτώματα. Αυτό περιλαμβάνει την παροχή υποστηρικτικών δικτύων, την ενίσχυση της επικοινωνίας μεταξύ ασθενών και προσωπικού, και τη διασφάλιση ότι οι φωνές των ασθενών ακούγονται και λαμβάνονται υπόψη στις θεραπευτικές αποφάσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, η φροντίδα δεν περιορίζεται σε ιατρικές παρεμβάσεις, αλλά επεκτείνεται στη δημιουργία συνθηκών που επιτρέπουν στους ασθενείς να συμμετέχουν ενεργά στη διαδικασία της θεραπείας τους, σε κοινοτικές δομές, χωρίς ιδρυματικό χαρακτήρα.
   Ενίοτε, οι ίδιοι οι πάσχοντες αποδέχονται αυτές τις πρακτικές ως αναπόφευκτες. Μερικοί ζητούν ακόμη και να καθηλωθούν, εσωτερικεύοντας την ιδέα ότι αυτός είναι ο μόνος τρόπος να αντιμετωπιστεί η δυσφορία τους. Το αποτέλεσμα είναι η αποδοχή μιας «ταυτότητας ασθενούς» που συνδέεται με την πειθάρχηση και την υποταγή στις θεσμικές πρακτικές.
    Για να ανατραπεί αυτή η κατάσταση, απαιτείται μια ριζική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε και διαχειριζόμαστε την ψυχιατρική φροντίδα. Η μετάβαση από μια ψυχιατρική της καταστολής σε μια ψυχιατρική της χειραφέτησης απαιτεί την αποδόμηση των θεσμικών δομών που διατηρούν την ανισότητα και τη βία.
    Το σύνθημα «Η ελευθερία είναι θεραπευτική» δεν είναι απλώς μια φράση, αλλά μια υπόσχεση για ένα μέλλον όπου η ψυχιατρική φροντίδα θα βασίζεται στη φροντίδα, την υποστήριξη και την ελευθερία. Είναι ένα κάλεσμα για δράση, ώστε να δημιουργηθεί ένα σύστημα που προάγει την ανάρρωση και την κοινωνική ένταξη, διασφαλίζοντας ότι κανένας δεν θα αισθάνεται εγκαταλελειμμένος ή καταπιεσμένος στο όνομα της θεραπείας.


ΚΑΛΟΥΜΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΕΣ, ΤΟΥΣ ΧΡΗΣΤΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΧΡΗΣΤΡΙΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ, ΤΟΥΣ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ ΚΑΙ ΟΠΟΙΟΝ ΑΛΛΟΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΤΑΙ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ, ΣΕ ΜΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΣΕ ΜΙΑ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ ΤΗΣ ΧΕΙΡΑΦΕΤΗΣΗΣ.

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΓΙΑ ΕΝΑ ΠΟΛΥΜΟΡΦΟ ΚΙΝΗΜΑ
ΣΤΗΝ ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ










Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2025

ΚΟΦιΨΥ: Για το τραγικό περιστατικό στο Δαφνί - πρώην ΨΝΑ

 Δελτίο Τύπου 

 Με αφορμή το τραγικό περιστατικό 
που έλαβε χώρα την19/02/2025, 
σε Τμήμα Νοσηλείας της Πολυδύναμης Νοσηλευτικής Μονάδας 
Ψυχικής Υγείας Αττικής (πρώην ΨΝΑ), 
όπου νοσηλευόμενος ασθενής αφαίρεσε τη ζωή νοσηλευόμενης, 
καταγγέλουμε τα κρίσιμα προβλήματα 
στις δημόσιες δομές ψυχικής υγείας, 
με πρώτα την υποστελέχωση και την υπερεφημέρευση
 
Η έλλειψη προσωπικού και πόρων  
οδήγησε σε αυτό το τραγικό περιστατικό! 
 
Έτσι οι Διαρκείς Καθηλώσεις 
και τα Κατασταλτικά Φάρμακα φαίνονται 
ως να είναι η μόνη λύση. 
Και ιδού οι αέναοι κύκλοι της βίας:
Όσες περισσότερες τέτοιες απάνθρωπες πρακτικές επιβάλλονται 
τόσο περισσότερο νομιμοποιούνται 
ως κανονικότητα και ως καθημερινά μέτρα 
νοσοκομειακής "φροντίδας".
Η μηχανική καθήλωση πρέπει να 
είναι το Τελευταίο Μέτρο 
που μπορεί να εφαρμόζεται και όχι να είναι 
η καθιερωμένη πρακτική που δεν αμφισβητείται. 
 
Το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό 
δεν είναι δεσμοφύλακες.
 
Η επικινδυνότητα προκύπτει από την αντιπαράθεση 
του/ης ψυχικώς πάσχοντα/ουσας 
με το εξαντλημένο και υπεραπασχολημένο 
νοσηλευτικό προσωπικό, που αδυνατεί εξαιτίας των άθλιων εργασιακών όρων να ανταποκριθεί 
σύμφωνα με τα σωστά ιατρικά πρωτόκολλα. 
 
Οι ευθύνες ανήκουν σε όσους/ες 
υπονομεύουν αυτές τις ζωτικές δομές 
για τους Ψυχικά Πάσχοντες.


 το ΔΣ της ΚΟΦιΨΥ


 
Η ανακοίνωση των Νοσοκομειακών Ψυχολόγων
 

Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2025

Η ΚΟΦιΨΥ και "Tα Θρανία της Άνοιξης" στο 95ο Νηπιαγωγείο και στο 35ο Δημοτικό Αθήνας, γιόρτασαν την Παγκόσμια Ημέρα Ραδιοφώνου

Η φροντισμένη Αίθουσα Βιβλιοθήκης
του 35ου Δημοτικού Σχολείου και του 95ου Νηπιαγωγείουυ
Εξαρχείων που φιλοξένησε την σπουδαία μαθητική δράση

Η χαρούμενη και διδακτική εκδήλωση εισήγαγε
 τους μαθητές και τις μαθήτριες,
 στην κατανόηση των συμβόλων και των κωδίκων 
ως πρωτογενών μέσων επικοινωνίας,
ενώ η ραδιοφωνική επαφή 
απελευθέρωσε στα παιδιά τα νέα εκφραστικά μέσα. 

 η συμπρόεδρος της ΚΟΦιΨΥ 
Ευαγγελία μας περιγράφει γλαφυρά 
την εμπειρία της: 

13 του Φλεβάρη!
Το Ραδιόφωνο γιορτάζει!

Η ΚΟΦΙΨΥ και "Tα Θρανία της Άνοιξης" 
στο  35ο Δημοτικό Σχολείο
και το 95ο Νηπιαγωγείο Εξαρχείων,
γιορτάζουν με τον δικό τους ιδιαίτερο τρόπο
 το ραδιόφωνο.
Από νωρίς στήθηκε ένας σταθμός ραδιοφώνου 
και συνδέθηκε το χειριστήριο σημάτων Morse.
Η γιορτή αρχίζει με τα ποιήματα του Καββαδία.
Ο Μαρκόνης, ο Καββαδίας, η ιστορία του ραδιοφώνου 
είναι το κύριο θέμα συζήτησης κι ενημέρωσης.
Έρχεται η σειρά των μορς.
Τα παιδιά δεν χορταίνουν να εκπέμπουν 
τελείες και παύλες.
Η αίθουσα γεμίζει ήχους που μεταφράζονται 
σε αγαπημένες λέξεις των παιδιών 
όπως αγάπη, φιλία, οικογένεια, σχολείο, φυτά και ζώα.
Το ραδιόφωνο παίρνει ζωή, οι παιδικές ψυχές
 ανοίγουν και δίνουν έναν όμορφο κόσμο.
Την παράσταση κλέβουν οι μικροί μας φίλοι 
του 95ου νηπιαγωγείου.
Μια μοναδική εμπειρία και τόσο όμορφη.
 Η ΚΟΦΙΨΥ και "Τα Θρανία της Άνοιξης"
γίνονται μια παρέα με συντροφιά το ραδιόφωνο 
και τα ξεχασμένα(;) Σήματα Μορς.

 Αθήνα, 13 Φλεβάρη
Ευαγγελία Καπετάνου

Οι μαθητές και οι μαθήτριες του 35ου Δημοτικού Σχολείου 
Αθηνών - "Ναπολέων Λαπαθιώτης" στα Εξάρχεια, 
μαζί με τα παιδιά του 95ου Νηπιαγωγείου,
παρακολουθούν με προσήλωση 
και εκπαιδεύονται
στους κώδικες και τη συμβολική γραφή

  Ο δάσκαλος Μπάμπης Μπαλτάς με τον ζωηρό κι εμπλουτισμένο τρόπο γραφής του, μας αφηγείται:

"Η βιβλιοθήκη του 35ου Αθηνών 🍓🏸🚩👫Αυτή την Πέμπτη 13/2 γιόρτασε το ραδιόφωνο 🌼🫐🌹🙋‍♀️🙋‍♂️📮🍈🍄🍓🏸🚩το πρωί με τη δ' τάξη 🫐🌼👫💚🍒🙋‍♂️📮και 10:45 με την ε' τάξη🍓📢και μετά το νηπιαγωγείο🪁🚲☂️🌎🌹🙋‍♀️🫐🌼 μαζί μας η ΚΟΦΙΨΥ με τη Λίτσα Καπετάνου🍓🚩🏸🍄🍈🏓🪀💚🚲που θα κάνει Morse στα παιδιά 🍒🤡👫με καράβια και μαρκόνηδες🌎🏸🍄🍈όπως ο Νίκος Καββαδίας🏓🪀💚🚲🚲Και "Τα Θρανία της Άνοιξης" που θα κάνουν την ιστορία του☎Μια ακόμη δράση της βιβλιοθήκης 🙋‍♀️🙋‍♂️🫂👫που αν κάποια τάξη ακόμα θέλει να το πει στον εορτάζοντα Μπαμπάλ☂️ μικρές🏓🍓🍈 χειμωνιάτικες καλησπέρες☂️☂️🍒☂️."

Και συνεχίζει ο δραστήριος δάσκαλος:

 ...ήταν μια μέρα που το σχολείο γέμισε ήχους με
τελείες και παύλες κι εξέπεμψε από τα καράβια του,
SOS
13 του Φλεβάρη!
Το ραδιόφωνο γιορτάζει!

Αυτή ημέρα ήταν ημέρα δράσης της βιβλιοθήκης
του σχολείου. Τα παιδιά αντιμετώπισαν τη βιβλιοθήκη
με άλλο μάτι. Τα βιβλία που συνόδευαν τη γιορτή ήταν
μια ευκαιρία να μιλήσουμε για το πώς το βιβλίο αγαπά
το ραδιόφωνο, αλλά και το αγαπά ραδιόφωνο το βιβλίο. 
Και να περιμένουν τον δανεισμό τους. Κάνοντας στη
βιβλιοθήκη ένα μικρό στούντιο ενώσαμε τους ήχους,
τους σταθμούς, το μικρόφωνο, τα πρόσωπα, τις
συνεντεύξεις αλλά και τις αφηγήσεις για την πειρατική
ραδιοφωνία με ένα μοναδικό τρόπο. Όλη η δράση ήταν
μια μεγάλη σε διάρκεια εκπομπή.
Ευχαριστίες πολλές στη Λίτσα και στους
συναδέλφους του 35ου Δημοτικού Σχολείου και του 95ου Νηπιαγωγείου Εξαρχείων.
Θα επιστρέψουμε για δράση πάλι στις 7 Μαΐου, μια
ακόμη ημέρα του ραδιοφώνου που γιορτάζουμε τον
Αλέξανδρο Ποπόφ. 
Μέχρι τότε φανατικά 
Ραδιόφωνο των Παιδιών.

Μπαμπάλ

 

 

 

Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2025

Το σύνδρομο Asperger


  













  Ο ερευνητής στον οποίο οφείλεται το όνομα του συνδρόμου και που διαμόρφωσε τη σύγχρονη εικόνα που διαθέτουμε για αυτό, ήταν ο δρ. Χανς Άσπεργκερ*.

    Ο Άσπεργκερ αρχικά ήταν κατά της ταξινόμησης των παιδιών, γράφοντας το 1937 ότι «είναι αδύνατο να θεσπιστεί ένα άκαμπτο σύνολο κριτηρίων για μια διάγνωση». Αμέσως μετά τη ναζιστική προσάρτηση της Αυστρίας το 1938 - και την εκκαθάριση των Εβραίων και των φιλελεύθερων συνεργατών του από το Πανεπιστήμιο της
Βιέννης - ο Άσπεργκερ εισήγαγε τη δική του διάγνωση για την κοινωνική απόσπαση: την «αυτιστική ψυχοπάθεια».
    Παρά το γεγονός ότι αυτός θεωρήθηκε αρνητής του Γ' Ράιχ, το έργο του δρ. Άσπεργκερ ήταν στην πραγματικότητα άρρηκτα συνδεδεμένο με την άνοδο του ναζισμού και τα θανατηφόρα του προγράμματα.
    Ο ίδιος ασχολήθηκε για πρώτη φορά με τη ναζιστική παιδοψυχιατρική όταν ταξίδεψε από τη Βιέννη στη Γερμανία το 1934, σε ηλικία 28 ετών. Οι ανώτεροι συνεργάτες του είχαν αναπτύξει διαγνώσεις κοινωνικών ανεπαρκειών για τα παιδιά που θεωρούσαν ότι δεν είχαν σχέση με την κοινότητα και δεν αδυνατούσαν να συμμετάσχουν σε συλλογικές δραστηριότητες του Ράιχ όπως η Νεολαία του Χίτλερ.
    Πολλοί θεωρούσαν ότι οι αναφορές του δρ. Άσπεργκερ στις «ειδικές ικανότητες» των παιδιών που ανήκαν στο «ευνοϊκότερο» σημείο του φάσματος του αυτισμού, ήταν μια προσπάθεια εφαρμογής της διάγνωσής του ως μέσο προστασίας από τη ναζιστική ευγονική - ένα ιδιότυπο δηλαδή είδος ψυχιατρικής λίστας του Schindler. Στην πραγματικότητα όμως, ο Άσπεργκερ προειδοποιούσε την ίδια στιγμή για «λιγότερο ευνοϊκές περιπτώσεις» του συνδρόμου, στις οποίες όσοι έπασχαν από αυτό «θα παραμόνευαν στους δρόμους σαν γκροτέσκ φιγούρες».
    Τέτοιου είδους χαρακτηρισμοί αποτελούσαν φυσικά θανατική ποινή για το Τρίτο Ράιχ με αποτέλεσμα δεκάδες παιδιά που είχαν αξιολογηθεί ιατρικά από τον Άσπεργκερ να θανατωθούν.
     Η παιδική «ευθανασία» ήταν το πρώτο πρόγραμμα μαζικής εξόντωσης του Ράιχ, που ξεκίνησε από το Χίτλερ τον Ιούλιο του 1939, ως ένας τρόπος να απαλλαγεί από τα παιδιά που θεωρούνταν «ξένα» για το κράτος και κίνδυνος για την ευγονική που είχε υιοθετηθεί. Τα περισσότερα από τα θύματα ήταν σωματικά υγιή παιδιά, που δεν υπέφεραν καν από οποιαδήποτε ασθένεια. Θεωρήθηκε τότε ότι είχαν σωματικές, ψυχικές ή συμπεριφορικές «ανωμαλίες».
     Τουλάχιστον 5.000 παιδιά έχασαν τη ζωή τους εκείνη τη περίοδο σε περίπου 37 «ειδικές αίθουσες». Το Am Spiegelgrund στη Βιέννη, ήταν μια από τις πιο θανατηφόρες. Οι δολοφονίες λάμβαναν χώρα στα ίδια τα κρεβάτια των νέων καθώς οι νοσηλευτές τους παρείχαν υπερβολικές δόσεις ηρεμιστικών μέχρι αυτοί να αρρωστήσουν και να πεθάνουν συνήθως από πνευμονία.
     Ο Άσπεργκερ συνεργάστηκε στενά με τους κορυφαίους συντελεστές του προγράμματος ευθανασίας της Βιέννης, συμπεριλαμβανομένου του Erwin Jekelius, διευθυντή του Am Spiegelgrund, ο οποίος ήταν μάλιστα αρραβωνιασμένος με την αδελφή του Χίτλερ. Μαζί του, ήταν υπεύθυνος για την αποστολή εκατοντάδων παιδιών στην εγκατάσταση, όπου θα έβρισκαν τραγικό θάνατο.

Παράγοντες εμφάνισης συνδρόμου Asperger

   Σύμφωνα με ερευνητικά δεδομένα**, το σύνδρομο Asperger επηρεάζει άτομα κάθε εθνικότητας, γεωγραφικής περιοχής, κοινωνικής τάξης, οικονομικής κατάστασης και θρησκεύματος. Οι άντρες φαίνεται να είναι πιο επιρρεπείς σε αυτό απ’ ότι οι γυναίκες, ενώ ο λόγος παραμένει αδιευκρίνιστος.
     Τα ακριβή αίτια του συνδρόμου Asperger συνεχίζουν να αποτελούν αντικείμενο έρευνας. Κλινικές μελέτες υποδεικνύουν ότι ένας συνδυασμός παραγόντων, τόσο γενετικών όσο και περιβαλλοντικών, μπορεί να ευθύνεται για τις αλλαγές στη νευροβιολογική εξέλιξη του εγκεφάλου που σχετίζονται με την εμφάνιση του συνδρόμου. Η κληρονομικότητα φαίνεται να εμπλέκεται κατά κάποιο τρόπο, γεγονός που υποστηρίζεται από την παρατήρηση ότι το σύνδρομο εμφανίζεται πιο συχνά σε συγγενικά άτομα. Περιβαλλοντικοί παράγοντες που μπορούν να δράσουν μεμονωμένα ή από κοινού τροποποιώντας ή αυξάνοντας την επίδραση της γενετικής προδιάθεσης περιλαμβάνουν τοξικά ανοίγματα, τερατογόνα, προβλήματα με την εγκυμοσύνη ή τον τοκετό, και προγεννητικές λοιμώξεις. Το σίγουρο είναι ότι το σύνδρομο δεν οφείλεται στην ανατροφή του ατόμου ή τις κοινωνικές του εμπειρίες.

Χαρακτηριστικά του συνδρόμου Asperger

     Τα πρόσωπα με Asperger εμφανίζουν ποικίλα χαρακτηριστικά. Οι πλείστοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση και την επικοινωνία. Άλλα χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν την εμμονή σε συγκεκριμένες ρουτίνες, την ύπαρξη περιορισμένων ενδιαφερόντων με τα οποία το άτομο μπορεί να ασχολείται σχολαστικά και επαναλαμβανόμενα, αισθητηριακές δυσκολίες, κινητική αδεξιότητα καθώς και ιδιαιτερότητα στον τρόπο σκέψης.  Ο βαθμός στον οποίο εκδηλώνονται αυτά τα χαρακτηριστικά διαφέρει από άτομο σε άτομο, καθιστώντας τη διαταραχή από πολύ ελαφριάς ως βαριάς μορφής.

Κοινωνική αλληλεπίδραση & επικοινωνία

     Συχνά τα παιδιά με Asperger δυσκολεύονται, παρόλο που επιζητούν την κοινωνική συναναστροφή, να αναπτύξουν και να διατηρήσουν φιλίες με τους συνομήλικούς τους. Αυτό συμβαίνει γιατί αδυνατούν να κατανοήσουν και να χρησιμοποιήσουν τους άγραφους νόμους που διέπουν την κοινωνική συμπεριφορά, τη σημασία της μη λεκτικής επικοινωνίας (π.χ. επικοινωνία με το βλέμμα, εκφράσεις προσώπου, χειρονομίες, στάση του σώματος, αλλαγές στον τόνο της φωνής, λόγια κ.α) και τα παιχνίδια. Δυσκολεύονται να ερμηνεύσουν τα λόγια, τις πράξεις και τα συναισθήματα των άλλων και, πολλές φορές παρερμηνεύουν τη λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία, ή κοιτάζουν επίμονα το πρόσωπο του συνομιλητή τους, προσπαθώντας να συλλάβουν αυτά που τους διαφεύγουν. Η δυσκολία τους να αντιλαμβάνονται πτυχές της επικοινωνίας μπορεί να προκαλέσει άγχος στα άτομα με σύνδρομο Asperger, γιατί η συμπεριφορά των άλλων συχνά βιώνεται ως απρόβλεπτη.

     Τα άτομα με σύνδρομο Asperger συνήθως δεν παρουσιάζουν σημαντική καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου. Ωστόσο, δυσκολεύονται να εκφραστούν συναισθηματικά και κοινωνικά. Συχνά, έχουν ιδιαίτερα ανεπτυγμένο λεξιλόγιο, δύσκολα όμως κατανοούν τα λογοπαίγνια, τις μεταφορές, τα αστεία και την ειρωνεία εφόσον αντιλαμβάνονται τα νοήματα πάντα κυριολεκτικά. Συχνά, υστερούν στην κοινωνική φαντασία δυσκολεύονται δηλαδή να φανταστούν εναλλακτικά κοινωνικά σενάρια και να προβλέψουν τι θα συμβεί καθώς εξελίσσεται μια κοινωνική συναναστροφή. Μπορεί να μη γνωρίζουν πότε μπορούν να αρχίσουν ή να τελειώσουν μια συζήτηση, και δεν αντιλαμβάνονται πότε ο συνομιλητής τους έχει χάσει το ενδιαφέρον του, με αποτέλεσμα συχνά να μακρηγορούν και να μονολογούν σε θέματα που ενδιαφέρουν κυρίως τους ίδιους. 
    Συχνά επινοούν λέξεις, μιλούν με ασυνήθιστη, δυνατή, μη εκφραστική μονότονη φωνή ενώ ο λόγος τους μπορεί να είναι πιο ακριβής, τυπικός και σχολαστικός απο το συνηθισμένο. Η έκφραση του προσώπου τους μπορεί να είναι επίπεδη και οι χειρονομίες υπερβολικές, αδέξιες, ή μη συμβατές με το περιεχόμενο των λόγων τους.  
    Αυτή η κοινωνικά «ακατάλληλη» συμπεριφορά μπορεί να συμβάλει στην μοναχικότητα των ατόμων αυτών.

Συνοπτικά

Συμπεριφορά***:
  • Οι κινήσεις είναι συνήθως αδέξιες και άχαρες.

  • Περίεργες μορφές αυτό-διεγερτικής συμπεριφοράς.

  • Τα αισθητηριακά προβλήματα δεν μοιάζουν να είναι τόσο έντονα όσο σε άλλες μορφές αυτισμού.

  • Έχουν κοινωνική αντίληψη, αλλά εκδηλώνουν ακατάλληλη παλινδρομική αλληλεπίδραση.

    Πιο περιγραφικά, τα βασικά χαρακτηριστικά των παιδιών και ενηλίκων με Σύνδρομο Asperger όσον αφορά την λεγόμενη “σωματική γλώσσα” (στάσεις σώματος, εκφράσεις προσώπου, βλεμματική επαφή), καθώς και τα "παραγλωσσικά μέσα" (επιτονισμός, χρωματισμός και ένταση φωνής, γέλιου) που χρησιμοποιούν δεν αντιστοιχούν σε αυτά όπως των άλλων ανθρώπων.  
   Παρομοίως, δεν αντιλαμβάνονται επαρκώς τη σωματική γλώσσα και τα παραγλωσσικά μέσα των άλλων.

 ~~~

Πηγές, Σημειώσεις:
 
* Ο Χανς Άσπεργκερ (1906 – 1980) ήταν Αυστριακός παιδίατρος, το όνομα του οποίου δόθηκε στο σύνδρομο Άσπεργκερ. Εξέδωσε περισσότερα από 300 βιβλία, τα περισσότερα από τα οποία αφορούν τον αυτισμό στα παιδιά.
 
** Απόδοση- μεταφορά από τους New York Times

*** αυτό το τμήμα του άρθρου δεν θα είχε γραφεί αν δεν είχαμε συμβουλευτεί τον επιστημονικό ιστότοπο Paidiatros.com
 
****το κεφάλαιο "Συνοπτικά" στο παραπάνω άρθρο, είναι μεταφορά από τον έγκριτο επιστημονικό ιστότοπο noesi.gr που φιλοξενεί τον αναπτυσσόμενο Οδηγό Διαταραχών. Ο Οδηγός διαταραχών αναπτύσσεται στο Cloud και διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons Διανο­μή 4.0 — CC BY-SA 4.0[?].

Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2025

Ποίηση Χαϊκού του Γιάννη Ζαχείλα

“Ινδοκίνα”

 

 Εκατό δραχμές

για μια ιστορία του

Κόρτο Μαλτέζε

 

 

 

Ας ξεκινήσουν

οι τυμπανοκρουσίες,

μια προβοσκίδα

 

 

 

 

“σε περιμένω”

η αλληλογραφία

ενός born to kill

 




Πήρα σύνταξη,                                               

να γράψω βιβλίο ή

να ταξιδέψω;

 


η απολαυστική συνέχεια στο:

 

  ΚΙΝΗΣΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ & ΦΙΛΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΚΟΦιΨΥ Προς: Σύλλογο “Προφήτης Ζαχαρίας Φίλος των Κωφών” Αθήνα, 12 Ιουνίου 2025 Χαιρετ...